Er du restaurant- eller caféejer? Og har du brug for ekstra hjælp til at forberede dit sted til den kommende højsæson?
Med en stigende efterspørgsel fra gæsterne er det vigtigere end nogensinde før at sikre, at du har nok personale til at yde god service og følge med bestillingerne. Dog kan det være udfordrende at finde det rette og pålidelige personale, særligt hvis det er første gang, at du skal ansætte nogen.
Kan du nikke genkendende til dette, har vi heldigvis nogle råd til, hvordan du kan gør dit sted klar og parat til højsæsonens travlhed.
Tag en status og plan herefter
Højsæsonen kan være en af de mest hektiske og udfordrende tider for restauranter, da der er en generel stigende efterspørgsel på mad og service. For at sikre, at spisestedet har tilstrækkeligt med personale til at imødekomme efterspørgslen, er der nogle skridt, som du kan tage for at tiltrække og ansætte nok mandskab.
Lav status og få overblik
Inden du kaster dig helt ud i den store rekruttering, kan det være en meget god ide, at du laver en status af, hvilket personale du mangler, og hvor mange du mangler. Herefter bør du planlægge forud med mandskabet, hvor nogle spisesteds ejere går efter en regel med, at du skal have en serveringspersonale pr. 20-25 gæster, hvilket også kan gælde med resten af personalet (opvaskere, køkkenassistenter mv.).
Hvad siger budgettet?
Når du har fundet ud af, hvor mange personer du cirka mangler, er det en god ide, at du tjekker tingene igennem med din økonomi. Har du ikke stort nok budget til at hyre flere ansatte på fuldtid, kan det være en god ide at ansætte forskellige køkken vikar fra BA Service i en bestemt periode som højsæsonen.
Start tidligt
Det er en god idé at starte rekrutteringsprocessen tidligt, før højsæsonen begynder. Da det giver dig tilstrækkelig med tid til at interviewe og træne nye medarbejdere, så de er klar, når det rigtigt gælder. Det gælder faste ansatte såvel som de faste vikarer, du ansætter.